söndag 13 mars 2011

Nu gör BlogginläggsToppen debut!




Ja, då var det dags med ett nytt koncept (mig veterligen) i bloggosfären - för nu gör BlogginläggsToppen debut!

Som du kanske förstår genom bloggens namn, kommer den att vara en samlingssite över olika slags topplistor i olika kategorier av blogginlägg. Men konceptet är redan innan lansering utökat till att inkludera vissa läsvärda artiklar inom de olika ämnesområdena/kategorierna.

Mestadels kommer topplistorna inte att vara en topplista där det bästa blogginlägget ligger 1:a på listan, utan listorna kan vara ordnade i kronologisk ordning, med senaste inlägget överst.

Topplistorna kommer att vara bloggarens (och kanske senare även läsarnas) personliga favoriter av blogginlägg från olika bloggare, som kan vara bra, roliga, inspirerande, intressanta, lärorika, utbildande, tankeväckande m.m. m.m.

Åtminstone nu till en början kommer topplistorna att utgöras av mestadels ekonomirelaterade ämnen och då främst inom ämnen som investeringar i aktier och fonder, men även för inlägg om specifika företag/aktier som ligger bloggaren varmt om hjärtat. Kan nämna bl.a. H&M (Hennes & Mauritz), som kommer att bli en kategori av topplista, eftersom just detta företag är välbloggat och populärt inom investeringsbloggarna. Även en spartips-topplista väntar att publiceras. En topplista över inlägg som behandlar olika investeringsfilosofier/strategier väntar också.
Fler kommer, var så säker!

Senare kan BlogginläggsToppen komma att utökas med andra typer av kategorier inom helt andra ämnesområden. Det kan komma att bli önskemålsstyrt (efter önskemål från er läsare) eller intressestyrt (efter andra av mina intresseområden) eller inspirationsstyrt (där jag blivit inspirerad av att samla inlägg inom något nytt område som ligger långt ifrån just ekonomi/investeringar).



Bloggen är inte färdig på långa vägar och kommer nog aldrig bli heller :), men jag har börjat fila på ett antal blogginläggstopplistor inom några olika ämnesområden, där jag samlat ett antal länkade inlägg från olika bloggare som jag finner vara intressanta och som kanske andra vill ha tillgång till också.

Efter detta startinlägg, som beskriver bloggens andemening och syfte tror jag att just H&M kommer få vara en av debutanterna.

Tanken på denna blogg uppstod i och med att jag har känt att när man läser inlägg på alla dessa bloggares sidor, så vill jag många gånger kunna hitta tillbaka till vissa riktigt bra inlägg fler gånger, men att det då kan vara svårt att komma ihåg var det fanns någonstans.
Som lösning på detta "problem" tänker jag mig att denna blogg/topplista kan fylla en funktion.

Topplistorna jag skapat är ju självklart en spegling av vad jag hittat och funnit vara intressant, men jag hoppas fler kan ha nytta av en uppsamlingsplats som denna blogg. Jag hoppas sen att ni läsare/besökare kommer att ge kommentarer om andra bra inlägg som passar inom de olika kategorierna.

Det kommer ju inte att bli så värst många analyserande eller utvecklande blogginlägg från min sida på just denna blogg, men det finns det ju desto mer av på bloggarna som topplistorna länkar vidare till.

Tanken är att kommenteringsfunktionen för varje topplista kan utgöra tipsarforum för vilka blogginlägg du som besökare vill tipsa om som kanske kan platsa på de olika topplistorna.

Har du sedan tips på fler läsvärda länkar/inlägg (gärna även från din egen webbplats!) så tipsa mig om dem så kanske (eftersom jag är enväldig bedömare om de passar in på de olika topplistorna) de dyker upp på någon passande topplista!

Har du även tips på någon ny kategori av topplista som kan behövas så släng iväg en kommentar i någon av topplistorna, så får jag bedöma om det finns möjlighet att skapa en sådan.

Välkommen att inspireras av alla dessa blogginlägg som skrivits där ute i världen!
Du finner dem inte just här, men du finner länkarna till dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar